2008-09-22 : Ny spis

Min gamla Husqvarna-spis från tidigt 70-tal (original i lägenheten från när huset byggdes 74) har bara fungerat och fungerat. Plattorna i gjutjärn har blivit slitna och har en tendens att rosta lätt om man inte håller efter dem. Annars är det mest varit problem med att den är sliten och kantstött.
Sedan julen 2006 så har jag tänkt på att byta ut den mot en ny, men har helt enkelt inte kommit till skott då den gamla har fungerat.
Förra veckan lyckades jag äntligen ta tag i det hela efter att ha haft ett öga på de annonser som kommit hem. Hittade en enkel basspis med varmluftsfunktion på Elgiganten och åkte dit för att titta på en. Självklart fanns inte modellen (en ElektroHelios) i annonsbladet hemma. Istället fick jag dock erbjudandet att få köpa en motsvarande Electrolux, som vanligtvis var en hög med pengar dyrare, till utannonserat pris.
Inte mycket att fundera på, tyckte jag, och slog till. Idag kom leveransen och nu är den nya Electrolux EKC6005 inkopplad och klar att användas.
Nästa sak är att försöka hitta ett nytt kylskåp som jag gillar. Den gamla fungerar bra, men är från 92 och antagligen inte ens i närheten av energiklass A.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Start